W dniach 15–17 maja 2019 roku w Monachium odbyły się targi Intersolar, wiodąca na świecie wystawa branży solarnej oraz miejsce spotkań producentów, dostawców, dystrybutorów, serwisantów i partnerów branży fotowoltaicznej (PV). W tym roku łącznie z trzema wystawami towarzyszącymi impreza skupiła 1354 wystawców, zajmując 100 000 m2 powierzchni wystawienniczej. Do Monachium przyjechało około 50 0000 zwiedzających ze 162 krajów.
Intersolar Europe jest częścią The smarter E Europe, największej platformy dla przemysłu energetycznego na kontynencie, która objęła łącznie 10 hal wystawienniczych.
Podczas konferencji Intersolar Europe, towarzyszącej targom, uczestnicy mieli okazję zdobyć wiedzę o bieżących trendach, innowacyjnych modelach biznesowych i rynkach międzynarodowych. Według danych przedstawionych przez stowarzyszenie SolarPower Europe, w ubiegłym roku zainstalowano o 11,2 GW więcej energii fotowoltaicznej na kontynencie, co stanowi imponujący wzrost o 21 proc. w porównaniu z rokiem 2017. Informacje te pochodzą z najnowszej edycji raportu „Global Market Outlook”. Równie obiecująca jest perspektywa na rok 2019. Stowarzyszenie branżowe spodziewa się w tym roku 20,4 GW nowo zainstalowanej mocy, co stanowiłoby wzrost o ponad 80 proc. Najbardziej wpływowymi europejskimi rynkami energii słonecznej w 2019 roku są Hiszpania, Niemcy, Holandia, Francja i – po raz pierwszy – Ukraina.
SolarPower Europe oczekuje, że europejski rynek energii słonecznej wzrośnie o 18 proc. dzięki nowym instalacjom fotowoltaicznym o mocy 24,1 GW. Przekroczyłoby to aktualny rekord odnotowany w 2011 roku, kiedy nowo zainstalowana moc PV w Europie wyniosła 22,5 GW. Energia słoneczna jest coraz popularniejsza nie tylko w Europie, lecz także na całym świecie. W skali globalnej stowarzyszenie prognozuje nowe moce fotowoltaiczne na poziomie około 128 GW w 2019 roku, co oznaczałoby wzrost o 25 proc.
Prezentacje dotyczyły również interakcji systemów PV i systemów pamięci masowej – najnowszego gorącego tematu w branży. Uczestnicy konferencji uzyskali także cenne informacje o nowych zastosowaniach fotowoltaiki, w tym o instalacjach solarnych w fasadach, na gruntach rolnych i na wodzie (pływające elektrownie fotowoltaiczne ). Dowiedzieli się również więcej o możliwościach, jakie daje cyfryzacja w zakresie kontroli operacyjnej instalacji PV.
Czynniki wpływające na boom w fotowoltaice
Sił napędowych intensywnego rozwoju fotowoltaiki jest wiele: stale spadające koszty wytwarzania energii słonecznej, tańsze magazynowanie energii, rosnąca konkurencyjność fotowoltaiki w porównaniu z konwencjonalnymi źródłami energii oraz znaczenie nowych modeli biznesowych – bez subsydiów dla wielkopowierzchniowych elektrowni słonecznych, które finansowane są na podstawie umów o zakupie energii (PPA).
Z początkiem 2019 roku największe na świecie umowy PPA dotyczące projektów słonecznych – o mocy 708 MW – zostały podpisane w Hiszpanii i Portugalii. Z kolei firma BayWa r.e. podpisała umowę PPA na park słoneczny o mocy 175 MW w Andaluzji.
Na tle dynamicznie rozwijającego się globalnego rynku energii słonecznej Intersolar Europe po raz kolejny zyskał miano najważniejszego wydarzenia w branży.
– Dynamika rynku fotowoltaicznego znalazła odzwierciedlenie na wystawie. Uczestnicy targów przedstawili nowe, innowacyjne rozwiązania i zyskali nowych klientów. Przesłanie z Monachium jest niewątpliwe – przemysł solarny i magazynowy są przygotowane na znacznie szybszą ekspansję i coraz inteligentniejsze rozwiązania w sektorze produkcji energii elektrycznej – powiedział Carsten Körnig, dyrektor generalny German Solar Association (BSW-Solar).
Polski akcent
Na liście wystawców tegorocznej edycji targów Intersolar znalazły się również firmy i podmioty z Polski: Corab, Polskie Towarzystwo Fotowoltaiki, Rawicom, Screen-LED, Termdach, ZPUE. Niektóre z nich są stałym wystawcą Intersolar inne brały udział w targach po raz pierwszy.
– Firma Corab kolejny raz wystawiała się na targach Intersolar w Monachium. Co roku udział eksportu w przychodach firmy znacząco rośnie, dlatego to dla nas bardzo istotne wydarzenie. Wysyłamy nasze konstrukcje do kilkunastu krajów Europy, pojawiają się pierwsze zamówienia z krajów Bliskiego Wschodu i Afryki. Z powodzeniem konkurujemy z największymi firmami na rynku. Monachijskie targi są doskonałą okazją do spotkania się z kluczowymi klientami oraz do poszukiwania nowych. W tym roku szeroko omawiano również potencjał polskiego rynku. O stale rosnącym zainteresowaniu i zapotrzebowaniu na rodzimym rynku świadczy duża liczba polskich instalatorów – powiedział Henryk Biały, prezes Zarządu Corab.
– Targi bardzo ciekawe i licznie odwiedzane. Koncentrowały się na trzech obszarach: odnawialne źródła energii – tu energia słoneczna, infrastruktura do ładowania samochodów elektrycznych i składowanie energii (dla użytkowników indywidualnych i komercyjnych). Najbardziej zaskoczyło mnie to, że dyskusja na temat zmian w tych trzech obszarach jest oddzielona od dyskusji o rozwoju sieci. A przecież bez niezawodnych inteligentnych sieci (smart grid) nie można mówić o zwiększaniu generacji energii ze źródeł odnawialnych i o zmianie naszego podejścia do transportu samochodowego. Wśród setek wystawców Koronea była jednym z trzech, który pokazał produkty związane z rozwojem sieci. Przywieźliśmy na targi stację abonencką, przygotowaną do podłączenia parków solarnych do sieci, i osobiście rozmawiałem z dwoma przedsiębiorcami inwestującymi w takie elektrownie, którzy nie wiedzieli, że takiej stacji potrzebują. Zmiana w energetyce i e-mobility może się zdarzyć tylko pod warunkiem, że trzy obszary będą rozwijane w ścisłym powiązaniu ze sobą i w jednakowym tempie: sieci energoelektryczne, odnawialne źródła energii i składowanie energii – zauważa Bogumił Szczerkowski z firmy ZPUE.
Sukces The smarter E Europe i wystaw towarzyszących – w tym Intersolar – opiera się na potężnej dynamice postępu i wizji stworzonej przez ostatnie zmiany w odnawialnych źródłach energii, w magazynowaniu energii oraz w połączeniach cyfrowych wcześniej niezależnych sektorów.
Kolejna edycja targów Intersolar odbędzie się w dniach 17–19 czerwca 2020 roku.
Fot. © Solar Promotion GmbH
Zaprenumeruj Magazyn Fotowoltaika