Kolejowa, demontowalna elektrownia fotowoltaiczna

18 października 2024
Kolejowa, demontowalna elektrownia fotowoltaiczna

Opatentowana technologia SUN-WAYS integruje produkcję energii odnawialnej z infrastrukturą kolejową. Odpowiedni zestaw urządzeń umożliwia łatwą instalację i demontaż całości lub części elektrowni słonecznej umieszczonej między szynami toru kolejowego. Rozwiązanie będzie mogło wykorzystać obecny rozwój elektroniki mocy w dziedzinie fotowoltaiki liniowej do wprowadzania wytworzonej energii elektrycznej do sieci trakcyjnej i w ten sposób stworzyć kolejowy smart hub. Ponadto system nie ma wpływu wizualnego ani środowiskowego, co czyni go zrównoważonym rozwiązaniem energetycznym.

Integracja fotowoltaiki z sektorem kolejowym stanowi wyzwanie, ponieważ sektor ten jest silnie uregulowany obowiązującymi przepisami. Jednak pragmatyczna strategia rozwoju technicznego oparta na uwzględnieniu ograniczeń związanych z konserwacją i eksploatacją kolei pozwoliła opracować technologię, która spełnia zakładane oczekiwania. Dlatego ścisła współpraca
z podmiotami branży kolejowej pozwoliła dostosować opracowaną technologię do najbardziej wymagających standardów infrastruktury i przepisów bezpieczeństwa. Projekt pilotażowy, który obejmie 100 m torów, jest pierwszym ważnym krokiem w kierunku pełnej integracji
z większymi sieciami kolejowymi, a w dalszej perspektywie – z możliwością zastosowania tej technologii na skalę krajową i międzynarodową.

Projekt pilotażowy

Projekt pilotażowy SUN-WAYS, 100-metrowa instalacja fotowoltaiczna na linii kolejowej otwartej dla ruchu, ma zostać zlokalizowany w Buttes (kanton Neuchâtel). Otrzymano właśnie zezwolenie od Federalnego Urzędu Transportu na instalację naszego pierwszego projektu pilotażowego w Szwajcarii. Inne projekty pilotażowe nabierają kształtu z SNCF we Francji, a także w Hiszpanii, Rumunii i Korei Południowej. Trwają rozmowy z potencjalnymi partnerami w Chinach, Tajlandii, Australii i Stanach Zjednoczonych. Projekt pilotażowy na ruszyć wiosną 2025 r. na długości 100 mb torowiska. Zainstalowanych zostanie 48 modułów fotowoltaicznych o mocy 380 Wp każdy. Szacuje się, że system o mocy 18 240 kWp wyprodukuje ok. 16 000 kWh rocznie.

Jak wykorzystuje się wyprodukowaną energię słoneczną?

Istnieją trzy sposoby wykorzystania wytworzonego prądu fotowoltaicznego: można go ponownie wprowadzić do sieci nn (niskiego napięcia) przedsiębiorstwa kolejowego w celu zasilania infrastruktury kolejowej (zwrotnice, sygnały, stacje), można również ponownie wprowadzić prąd do sieci elektrycznej najbliższego lokalnego GRD (operatora sieci dystrybucyjnej) lub ponownie wprowadzić prąd do sieci trakcyjnej zasilającej lokomotywy. Ta ostatnia możliwość idealnie wpisuje się w zmechanizowany i przemysłowy proces koncepcji instalacji SUN-WAYS, ponieważ unika instalacji falowników naziemnych, a wprowadzony prąd można również odzyskać za pośrednictwem podstacji.

Instalacje solarne SUN-WAYS mają potencjał przekształcenia oraz uzupełniania produkcji energii dla sieci kolejowych i mobilności elektrycznej. Integrując fotowoltaikę z ekosystemem kolejowym, można bezpośrednio zasilać pociągi energią odnawialną, ale także zasilać stacje ładowania pojazdów elektrycznych, a jednocześnie zmniejszyć emisję CO2 i zwiększyć niezależność energetyczną całego systemu transportu publicznego.

Opracowanie: Mirosław Grabania

 Źródło: https://www.sun-ways.ch/

Fot. SUN-WYAS