Moduły fotowoltaiczne pomiędzy szynami torów kolejowych

28 marca 2023
Moduły fotowoltaiczne pomiędzy szynami torów kolejowych

Europejski startup Sun-Ways opracował mechaniczne urządzenie do rozmieszczania modułów fotowoltaicznych wzdłuż torów kolejowych. Według szwajcarskiego startupu energetycznego, tę innowację można by wdrożyć w połowie linii kolejowych na całym świecie. Odległość między torami kolejowymi jest wystarczająca, aby pomieścić standardowe moduły fotowoltaiczne bez utrudniania przejazdu pociągów, twierdzi współzałożyciel Sun-Ways, Baptiste Danichert.

Szwajcarski start-up Sun-Ways instaluje pierwsze moduły w pobliżu stacji kolejowej Buttes na zachodzie kraju. Rozwija się je na torach kolejowych jak dywan. Eksperymentalny projekt w Szwajcarii na większą skalę prowadzony wraz z Sunways i EPFL rozpocznie się w maju 2023 r. po otrzymaniu zgody Federalnego Urzędu Transportu.

Ponieważ kryzys klimatyczny wymaga przyspieszenia transformacji energetycznej w Europie, deweloperzy dostrzegają nowy potencjał w nietypowych miejscach. Pobocza dróg, zbiorniki wodne i gospodarstwa rolnicze to dobre miejsca na systemy słoneczne. Także niemiecka Deutsche Bahn eksperymentuje z dodaniem ogniw słonecznych do podkładów kolejowych.
Startup Sun-Ways jest pierwszą firmą, która opatentowała z pomocą EPFL – szwajcarskiego federalnego instytutu technologicznego w Lozannie – rozkładany pomiędzy torami kolejowymi, wymienny system fotowoltaiczny. – Możliwość składania i rozkładania systemu PV na kolei to kluczowa innowacja, ponieważ tory kolejowe muszą być od czasu do czasu czyszczone w celu wykonania niezbędnych prac konserwacyjnych – powiedział portalowi informacyjnemu Swissinfo współzałożyciel firmy, Baptiste Danichert. Pociąg opracowany przez Scheuchzer – szwajcarską firmę, która zajmuje się utrzymaniem torów, poruszając się po torach, będzie rozkładał moduły fotowoltaiczne. Specjalnie zaprojektowany pociąg wykorzystuje mechanizm tłokowy do rozwijania modułów o szerokości jednego metra, wstępnie zmontowanych w szwajcarskiej fabryce. Energia elektryczna wytwarzana przez ten system fotowoltaiczny będzie wprowadzana do sieci energetycznej i początkowo wykorzystywana do zasilania domów. W tym momencie uważa się, że dostarczanie takiej energii elektrycznej do operacji kolejowych byłoby bardziej złożonym procesem.

Potencjał innowacyjnego systemu

Startup ma duże ambicje w zakresie ekoinnowacji. Teoretycznie panele mogłyby zostać rozmieszczone na całej szwajcarskiej sieci kolejowej o długości 5317 km, pomijając tunele i miejsca o ograniczonym nasłonecznieniu. Ogniwa fotowoltaiczne pokryłyby powierzchnię o wielkości około 760 boisk piłkarskich. Sun-Ways szacuje, że szwajcarska krajowa sieć kolejowa mogłaby wyprodukować 1 TWh energii słonecznej rocznie, co odpowiada około 2% całkowitego zużycia energii w Szwajcarii.

Cele startupu wykraczają poza region alpejski. Sun-Ways zamierza w nadchodzących latach rozszerzyć swój zasięg działania na inne regiony Europy, w tym pobliskie kraje: Niemcy, Austrię i Włochy, a także Stany Zjednoczone i Azję. – Na całym świecie jest ponad milion kilometrów linii kolejowych. Wierzymy, że 50% kolei na świecie mogłoby być wyposażonych w nasz system – powiedział Danichert w wywiadzie dla SWI Swissinfo.

Firma Sun-Ways w swoim projekcie pilotażowym ma jeszcze wiele do zrobienia. Międzynarodowy Związek Kolei wyraził zaniepokojenie, że tak rozmieszczone moduły mogą ulegać mikropęknięciom. To z kolei może prowadzić do zwiększonego ryzyka pożarów na terenach zielonych, a refleksy mogą rozpraszać uwagę maszynistów pociągów. Sun-Ways twierdzi, że ich moduły są odporniejsze niż konwencjonalne na tego rodzaju uszkodzenia oraz mogą mieć filtr przeciwodblaskowy, aby chronić oczy maszynistów.

Wbudowane czujniki zapewniają również ich prawidłową pracę, a szczotki przymocowane na końcach pociągów mogą usuwać brud z powierzchni paneli. Aby przeciwdziałać potencjalnym problemom powodowanym przez lód i opady śniegu, Sun-Ways pracuje nad systemem odmarażania modułów.

Oprac: M. Grabania
Zdjęcie główne: Sun-Ways
Źródło: Optic.org
Zaprenumeruj Magazyn Fotowoltaika