Rynek pojazdów elektrycznych (ang. electrical vehicle – EV) rozwija się w ostatnich latach na całym świecie. Wiele krajów planuje odejść od konwencjonalnych samochodów napędzanych gazem i olejem napędowym na rzecz e-mobilności. Mimo że transformacja w elektromobilności jest wolniejsza w Polsce niż w innych krajach Unii Europejskiej, polskich rząd podejmuje kroki w celu wsparcia produkcji, sprzedaży i rozwoju ładowarek EV. Jednocześnie producenci z branży motoryzacyjnej wzbogacają swoją ofertę, dodając do niej pojazdy elektryczne.
Jak dotąd oba te rynki – pojazdów elektrycznych i fotowoltaiki (PV) – działały oddzielnie, mimo że w dużej mierze realizują te same cele i mają tych samych potencjalnych nabywców. Dzięki połączeniu technologii EV z produkcją energii z ogniw fotowoltaicznych obie branże mogą odnieść duże korzyści, a ponadto rynek EV mógłby szybciej wdrożyć u siebie technologie rynku PV i odwrotnie.
Dlaczego warto
Jest wiele czynników motywujących do przejścia na energię słoneczną bądź zakupu pojazdu elektrycznego, w tym: obniżenie rachunków za energię, większa niezależność energetyczna oraz zmniejszenie śladu węglowego zarówno na poziomie indywidualnym, jak i krajowym. Dzięki ładowaniu pojazdów elektrycznych energią słoneczną zarówno konsumenci indywidualni, jak i całe kraje mają większe szanse na pełne osiągnięcie tych celów. Samo przejście na pojazdy elektryczne niekoniecznie chroni środowisko, ponieważ silniki są często i tak zasilane energią pozyskiwaną ze spalania paliw kopalnych. Kiedy jednak zasilanie EV jest wspomagane energią słoneczną, ślad węglowy można ograniczać o wiele skuteczniej. Ładowanie samochodów energią słoneczną zmniejsza obciążenie sieci elektrycznej i może potencjalnie skracać czas ładowania. Innowacyjne rozwiązania, takie jak „tryb wspomagania ładowania energią słoneczną”, przyspieszają proces ładowania pojazdów elektrycznych. Na rynku fotowoltaiki, który dąży do zwiększania zużycia energii własnej, ładowanie aut energią słoneczną jest kolejnym sposobem na osiągnięcie niezależności energetycznej. Pojazdy elektryczne stają się też kolejnym narzędziem wspomagającym regulację zapotrzebowania na prąd, dzięki któremu konsumenci są w stanie lepiej dopasowywać ilość zużywanej energii elektrycznej do jej podaży (…)
Lior Handelsman, wiceprezes ds. marketingu i strategii produktu, założyciel firmy SolarEdge
Więcej w numerze 3/2019 Magazynu Fotowoltaika. Zaprenumeruj