Solarny pojazd „EagleTwo” wspierany przez ABB

27 lipca 2017
Solarny pojazd „EagleTwo” wspierany przez ABB

Zespół studentów „Lodz Solar Team” zaprezentował najnowszy model bolidu napędzanego energią słoneczną. „EagleTwo”, to pięcioosobowy pojazd skonstruowany z myślą o zwycięstwie w australijskim wyścigu „Bridgestone World Solar Challenge 2017”, jednocześnie spełniający wszystkie wymogi poruszania się po drogach.

W 2014 r. na Politechnice Łódzkiej zawiązała się grupa pasjonatów, która miała jedno marzenie – skonstruowanie pierwszego w Polsce pojazdu napędzanego energią słoneczną. Cel ten udało się osiągnąć. Studenci zbudowali bowiem bolid „Eagle One”, którym wystartowali w prestiżowym wyścigu pojazdów solarnych „Bridgestone World Solar Challenge” w Australii. Drużyna zajęła pierwszą pozycję wśród debiutantów oraz szóstą lokatę w swojej klasie (Cruiser). Bolid został obsypany licznymi nagrodami, doceniono m.in. jego bezpieczną konstrukcję. „Eagle One” przejechał także trasę ponad 2817 km w wyścigu na terenie południowej Afryki, skąd drużyna przywiozła 5 nagród.

Wszystko zaczęło się w małym garażu

Obecnie grupa „Lodz Solar Team” liczy ok. 30 studentów z różnych wydziałów Politechniki Łódzkiej. Skład drużyny jest interdyscyplinarny i co jakiś czas się zmienia, jednak przyświeca jej jeden cel. – Od początku grupę łączyła wspólna pasja i wysiłek, co owocowało niezwykle intensywną pracą, którą miałem okazję codziennie obserwować w małym garażu na terenie uczelni. Można powiedzieć, że do Australii wyjechała grupa studentów, a wrócił skonsolidowany, silny zespół, który miał przed sobą kolejny cel – mówił prof. Witold Pawłowski, prorektor Politechniki Łódzkiej. Prace nad projektem bolidu „EagleTwo” ruszyły właściwie od razu po powrocie z pierwszego wyścigu i trwały łącznie dwa lata. Studenci zaprosili do współpracy przyszłych designerów z Akademii Sztuk Pięknych w Łodzi, co zaowocowało nową, futurystyczną linią pojazdu.

Kolejny sukces studentów z Łodzi

Nowa konstrukcja bolidu miała całkowicie zerwać ze schematami. Chodziło o zbudowanie pojazdu solarnego, który będzie funkcjonalny i lżejszy od poprzednika, a przy tym spełni wszystkie wymogi techniczne dla aut osobowych. Pojazd może pomieścić pięć osób, waży łącznie 290 kg i osiąga maksymalnie 140 km/h, co jest możliwe dzięki dwóm silnikom elektrycznym o mocy 13 KM, zasilanym energią słoneczną. Na dachu bolidu umieszczono 5 mkw. paneli solarnych. Założeniem studentów było stworzenie pojazdu, którym można zarówno pojechać autostradą, jak i wystartować w kolejnym wyścigu w Australii, co wiąże się ze spełnieniem restrykcyjnych wymogów organizatorów. – Nasz bolid może przejechać na jednym ładowaniu nawet 500 km i posiada bardziej wydajne panele solarne od swojego poprzednika. Wcześniej ich powierzchnia zajmowała 6 mkw., obecnie jest ich o metr mniej, jednak udaje się uzyskać tę samą moc w granicach 1200 W. Najważniejsze jest jednak to, że bolid może pomieścić aż 5 osób, co pozwala na przyjęcie nowej strategii w wyścigu, bo wtedy każdy przejechany kilometr jest przemnożony przez liczbę pasażerów. Można, więc wcześniej opracować wzór matematyczny i sprawdzić kto wygra – mówił Damian Walisiak z zespołu Lodz Solar Team.

Projektowanie z hologramem

Do osiągnięcia tego celu przyczyniła się także firma ABB, która wspiera działania grupy „Lodz Solar Team” m.in. w zakresie wymiany wiedzy, wsparcia programistów oraz dostępu do sprzętu ABB w postaci okularów HoloLens. – Udostępniony przez nas sprzęt okazał się być bardzo pomocny w pracy całego zespołu. Są to bowiem okulary, które umożliwiają stworzenie hologramu pojazdu i zobaczenie go w skali 1:1. Na bazie tego, wirtualnego obrazu można było oglądać prototyp bolidu i dalej go rozwijać, udoskonalać konstrukcję, funkcjonalności, a także prezentować go otoczeniu. Okulary odegrały, więc znaczną rolę na etapie projektowania – mówił Przemysław Zakrzewski, dyrektor Polskiego Centrum Rozwoju Oprogramowania ABB.

Wcześniej ABB angażowała się już w projekty związane z transportem bezemisyjnym. Jednym z takich przedsięwzięć jest przełomowy lot dookoła świata samolotami Solar Impulse I i Solar Impulse II, napędzanymi wyłącznie energią słoneczną. Inżynierowie ABB dołączyli do teamu Solar Impulse, pomagając m.in. w uzyskaniu maksymalnej wydajności energetycznej z ogniw słonecznych i dostarczając na potrzeby projektu wiedzę techniczną.

Zaprezentowany w połowie lipca bolid „EagleTwo” zostanie przetransportowany drogą morską do Australii, skąd drużyna „Lodz Solar Team” wyruszy w kolejną trasę wyścigu już w październiku br.

 

Zaprenumeruj Magazyn Foowoltaika