Rozmowa z Bogumiłem Stepanem, dyrektorem generalnym w LEDVANCE na Europę Wschodnią
Skąd pomysł na wprowadzenie linii produktów dla fotowoltaiki?
Wartościami przewodnimi LEDVANCE są: zrównoważony rozwój, bliskość klienta oraz jakość i kompleksowość naszej oferty projektowej. Naszą motywację stanowiło przestrzeganie podstawowych wartości firmy, do których należy dążenie do innowacyjności i zrównoważonego rozwoju w szerszej skali, np. LOOP oraz PCR (ang. post consumer recycled), które jako pierwsi w Europie wprowadziliśmy w Polsce i Europie Centralnej. Wejście w biznes OZE było zatem naturalną konsekwencją naszych działań. Celem LEDVANCE jest nie tylko wspieranie naszych klientów w walce z rosnącymi kosztami energii, lecz także przyczynianie się do ochrony przyszłości naszej planety. Jest to również spójne z naszym hasłem „Power through light”.
Postanowiliśmy wystartować z pilotażowym projektem fotowoltaiki w Polsce, a chwilę później w Czechach w celu przygotowania roll outu dla całej Europy. Naszym celem było również sprawdzenie synergii biznesowych między fotowoltaiką a naszą tradycyjną ofertą oświetleniową. Ułatwieniem było to, że odpowiadamy za cały region Europy Środkowo-Wschodniej wraz z Grecją i Turcją, więc mogliśmy zrozumieć dynamikę różnych rynków.
Inspiracją dla nas było Grodno, doświadczony i wieloletni partner w branży oświetleniowej firmy LEDVANCE Polska, który jako hurtownia elektryczna osiągnął niezwykły sukces na miarę europejską i silną pozycję na rynku OZE.
Co wyróżnia produkty LEDVANCE Renewable?
Nasze produkty noszą rozpoznawalną markę LEDVANCE, co już czyni je wyjątkowymi. Siła naszej marki tkwi w uznaniu jej za jedną z najbardziej znaczących marek na rynku oświetleniowym. LEDVANCE to również bezkompromisowe podejście do jakości naszych produktów, co jest naturalną konsekwencją naszej historii, która zaczęła się od OSRAM. Wprowadzając kompleksową ofertę produktów fotowoltaicznych, umożliwiamy naszym klientom zbudowanie całego, spójnego biznesowego ekosystemu pod jedną marką. To cecha wyróżniająca nas na rynku nasyconym produktami mniej znanych marek, gdzie obecnie nie ma jednego dostawcy zintegrowanych rozwiązań.
Czy produkty będą dostępne tylko na rynku europejskim?
LEDVANCE prowadzi konsekwentną politykę, wprowadzając produkty związane z energią odnawialną również na inne regiony. Przykładowo w USA wprowadziliśmy ładowarki samochodowe ze względu na zapotrzebowanie tego rynku. Uznajemy różnorodność każdego rynku, kształtowaną przez odrębne zasady i regulacje, dlatego nasze podejście jest dostosowane do charakterystyki danego regionu. W Polsce naszym pierwotnym planem było wprowadzenie oferty wyłącznie dla segmentu mieszkalnego, ale widząc zainteresowanie naszą ofertą, rozszerzyliśmy ją również na rynek komercyjny i przemysłowy. Ta elastyczność jest kluczowa. Aktywnie monitorujemy zmiany rynkowe, dzięki czemu zyskujemy zdolność szybkiego reagowania na zmieniające się potrzeby naszych klientów.
Zaczęliśmy od wprowadzenia w Polsce i Czechach programu pilotażowego, który odniósł duży sukces i pozwolił nam skutecznie ulokować nasze produkty na rynku. Stworzyliśmy w Polsce centrum technicznej kompetencji OZE, skąd wspieramy również inne kraje. Obecnie poszerzamy grono odbiorców produktów fotowoltaicznych o kolejne rynki europejskie, takie jak Włochy, Hiszpania, Dania i Grecja.
Do kogo jest skierowana oferta?
Tradycyjnie naszymi partnerami w biznesie są hurtownie elektrotechniczne , które zaopatrują rynek poprzez firmy instalacyjne. Opinie ze strony obu tych grup odbiorców są bardzo pozytywne. Nasza linia produktów została zaprojektowana tak, aby zaspokoić ich potrzeby, oferując kompleksowy system kompatybilnych produktów fotowoltaicznych mający zwiększyć wydajność pracy instalatorów. LEDVANCE wyróżnia się jako wyjątkowy gracz na rynku, dostarczający zarówno rozwiązania oświetleniowe, jak i fotowoltaiczne. Klienci są pozytywnie zaskoczeni, obserwując śmiałość firmy w stawianiu na zrównoważony rozwój. Sprzyja to większej chęci do nawiązania z nami partnerskiej współpracy. Te pozytywne nastroje dodatkowo wzmacniają: dostępność produktów wysokiej jakości, kompleksowa gwarancja obejmująca cały system oraz wsparcie techniczne od jednego dostawcy, które to czynniki mają ogromne znaczenie.
Jak zostanie zbudowana sieć sprzedaży w Polsce?
W Polsce mamy wieloletnich partnerów biznesowych, z którymi współpracujemy w zakresie oświetlenia. Rozwijają oni również działalność w obszarze OZE. Wprowadzanie produktów zaczynaliśmy z hurtownią Grodno, która ma ogromne doświadczenie w sprzedaży fotowoltaiki na rynku polskim. Przez pierwszy rok nasze produkty były dostępne tylko w oddziałach Grodna. W tym roku postanowiliśmy rozszerzyć działalność również na innych wybranych partnerów biznesowych, w związku z tym nasze produkty będą dostępne również w hurtowniach TIM, Alfa Elektro, Nowa Elektro, Onninen oraz W.EG.
Na jakie wsparcie mogą liczyć klienci w Polsce?
LEDVANCE zawsze stawiał na rozwój i wysoką jakość oferowanych produktów. Zapewniamy specjalistyczne szkolenia dedykowane zarówno naszym dystrybutorom, jak i instalatorom. Już w momencie wprowadzania produktów na rynek polski rozpoczęliśmy szkolenia dla dystrybutorów. Teraz prowadzimy je dla grupy instalatorów. Oprócz przekazania ważnych informacji technicznych dotyczących produktów, zależy nam również na przedstawieniu naszej wizji i strategii.
Wierzymy, że nasze doświadczenie w rynku elektrotechnicznym i wiedza, jaką zdobyliśmy o potrzebach instalatorów oświetlenia, przełożą się również na współpracę z instalatorami fotowoltaiki. Wiemy, że bardzo ważne dla nich są wsparcie techniczne i lokalny serwis, dlatego stawiamy na to bardzo mocno. Stworzyliśmy zespół specjalistów, którzy tutaj na miejscu, w Polsce, wspierać będą zarówno naszych dystrybutorów, jak i instalatorów.
Dziękuję za rozmowę
Agnieszka Parzych