We wrześniu 2020 r. Tesla zaprezentowała ogniwo baterii 4680, które jest znacznie większe i mocniejsze od obecnie stosowanych ogniw 2170. W Tesli nazwa tradycyjnie nawiązuje do wymiarów: średnica okrągłej jednostki to 46 mm i 80 mm długości. Ma być ono sześć razy skuteczniejsze od swoich poprzedników i dostarczać więcej energii. Nowe ogniwo baterii 4680 jest dwa razy większe niż obecne 2170, ale będzie znacznie wydajniejsze i zapewni większy zasięg przy tej samej ilości miejsca przeznaczonego na baterie w pojeździe. Nowe cylindryczne ogniwo w znacznie większym formacie, zapewniając sześciokrotnie większą moc i pięciokrotnie większą pojemność energetyczną, jest produkowane po znacznie mniejszych kosztach.
Tesla poinformowała o stanie swojej własnej produkcji ogniwa 4680. Firma nie chciała potwierdzać zdolności produkcyjnych, ale powiedziała, że nie spodziewa się w tym roku (2022) ograniczeń podaży. Od momentu premiery Tesla produkuje ogniwa 4680 w pilotażowym zakładzie produkcyjnym we Fremont i wdraża produkcję na dużą skalę w innych fabrykach, w tym Gigafactory Texas i Gigafactory Berlin. Pierwszym pojazdem Tesli wyposażonym w nowe ogniwa 4680 będzie Model Y wyprodukowany w Gigafactory Nevada.
Po ogłoszeniu wyników firmy za IV kwartał 2021 r. Drew Baglino, starszy wiceprezes ds. technicznych w Tesli, przedstawił aktualne informacje na temat produkcji ogniw 4680.
– W 2021 r. skupiliśmy się na zwiększaniu podaży ogniw 4680 naszym wewnętrznym wysiłkiem, aby zapewnić nam elastyczność i bezpieczeństwo dostaw. Tę technologię staramy się rozwijać tak szybko, jak to możliwe. W oparciu o posiadane przez nas informacje, dostawy ogniw 4680 w naszych planach ilościowych na 2022 r., nie powinny być zakłócone – powiedział.
Kierownik inżynieryjny Tesli potwierdził, że pierwsze dostawy mają nastąpić do końca kwartału, z wykorzystaniem ogniw z fabryki przy Kato Road we Fremont, ale nie potwierdził zdolności produkcyjnej zakładu pilotażowego. Podczas gdy Tesla nazywa ją fabryką pilotażową, producent samochodów ogłosił cel, aby wyprodukować w fabryce 10 GWh ogniw akumulatorowych, czyli więcej niż w wielu innych fabrykach produkujących ogniwa akumulatorowe na pełną skalę.
Przy około 1000 ogniw na samochód, 1 mln ogniw wystarcza do wyprodukowania około 1000 pojazdów Model Y w Gigafactory Texas. To nie wystarczy, ale jeśli Tesla jest w stanie wyprodukować 100 tys. ogniw 4680 tygodniowo, umożliwiłoby to produkcję 100 pojazdów Modelu Y tygodniowo.
W 2023 r. także Panasonic planuje rozpocząć masową produkcję nowych ogniw 4680 dla Tesli. Panasonic rozbudowuje swój zakład w japońskiej prefekturze Wakayama i przystosowuje nowe obiekty do masowej produkcji ogniw 4680. Według japońskiego dziennika biznesowego „Nikkei”, Panasonic spodziewa się również przyspieszonego rozwoju pojazdów elektrycznych ze względu na większy zasięg przy wyposażeniu ich w baterie zbudowane z ogniw 4680. Jesienią 2021 r. Panasonic zaprezentował prototyp swojego ogniwa 4680 dla Tesli i ogłosił plany rozpoczęcia produkcji testowej w Japonii w marcu 2022 r. Wtedy jednak podano niewiele konkretnych danych na temat ogniwa Panasonic.
Źródło: Electrec, Nikkei
Zaprenumeruj Magazyn Fotowoltaika