Po niemieckich drogach jeździ 18-tonowa ciężarówka wyposażona w system fotowoltaiczny o szczytowej mocy 3,5 kW. Pojazd użytkowy ze zintegrowanym systemem fotowoltaicznym wysokiego napięcia i zasilaniem do akumulatora trakcyjnego 800 V został dopuszczony do ruchu drogowego.
Energia słoneczna wytwarzana bezpośrednio w pojeździe może pokryć od 5 do 10% zapotrzebowania na energię ciężarówki. Instytut Fraunhofera ds. Systemów Energii Słonecznej (ISE) wraz z partnerami przemysłowymi oraz Instytutem Fraunhofera ds. Systemów Transportu i Infrastruktury (IVI) opracował moduły słoneczne i energoelektronikę do integracji w pojazdach użytkowych w ramach projektu „Charging PV”. Odbiór techniczny pierwszej ciężarówki wyposażonej w taką instalację to milowy krok w kierunku transportu drogowego towarów bardziej przyjaznego dla klimatu.
– Po udanym uruchomieniu naszego wysokonapięciowego systemu fotowoltaicznego osiągnęliśmy nasz cel, jakim jest zademonstrowanie możliwości zastosowania fotowoltaiki zintegrowanej z pojazdem dla ciężkich pojazdów e-komercyjnych. Komponenty zintegrowane z ciężarówką działają zgodnie z oczekiwaniami – wyjaśnia Christoph Kutter, kierownik projektu we Fraunhofer ISE. Szczególnie lekkie i wytrzymałe prototypy modułów fotowoltaicznych opracowane przez Fraunhofer ISE zostały zbudowane przez Sunset Energietechnik GmbH. Następnie firma TBV Kühlfahrzeuge GmbH zintegrowała moduły z nadwoziem furgonowym elektrycznej ciężarówki Framo, która służy jako pierwszy pojazd demonstracyjny.
Moduły słoneczne w dachu są połączone szeregowo, dzięki czemu uzysk energii elektrycznej jest wysoki, a koszty materiałów i okablowania są niskie. Wynikające z tego napięcia do 400 V mogą stanowić zagrożenie bezpieczeństwa w razie wypadku. Aby zapobiec temu ryzyku, firma Fraunhofer ISE opracowała urządzenie separujące. Znajduje się w skrzynce przyłączowej każdego modułu fotowoltaicznego, a w razie wypadku jest w stanie bez dodatkowych kanałów komunikacyjnych zdecentralizować połączenie zasilania w ciągu milisekund. W całym systemie występują wtedy tylko nieszkodliwe, bardzo niskie napięcia ochronne.
Podobnie jak moduły fotowoltaiczne, również elektronika mocy została dostosowana do wymagań pojazdu użytkowego. Partner projektu, firma M&P Motion Control and Power Electronics GmbH, opracowała konwerter DC, który komunikuje się ze sterowaniem pojazdu za pośrednictwem magistrali CAN i jest zintegrowany z jego koncepcją bezpieczeństwa. Energia fotowoltaiczna z dachu przestrzeni bagażowej jest dostarczana bezpośrednio do sieci pokładowej pojazdu użytkowego.
Ciężarówka z systemem fotowoltaicznym jest teraz codziennie użytkowana przez firmę Alexander Bürkle GmbH w regionie Fryburga. W rocznym okresie monitorowania będą sprawdzane prognozy uzysku energii elektrycznej i zachowanie zastosowanych komponentów w warunkach rzeczywistych.
Źródło: https://www.ise.fraunhofer.de/
Zaprenumeruj Magazyn Fotowoltaika