Firma zademonstrowała ogniwo półprzewodnikowe 40 Ah. Czy to przełom, na który czekała branża?
Firma Factorial Energy z siedzibą w Woburn w stanie Massachusetts (USA) opracowała przełomowe akumulatory półprzewodnikowe, które oferują o 20 do 50% większy zasięg na jednym ładowaniu, większe bezpieczeństwo i równorzędność kosztów w porównaniu z konwencjonalnymi akumulatorami litowo-jonowymi. Zastrzeżona przez firmę technologia FEST™ (Factorial Electrolyte System Technology) wykorzystuje stały materiał elektrolitowy, który umożliwia bezpieczną i niezawodną pracę ogniwa przy użyciu materiałów katodowych i anodowych o dużej pojemności. Elektrolit FEST™ został z powodzeniem skalowany w ogniwach 40 Ah, działa w temperaturze pokojowej i może wykorzystywać większość istniejących urządzeń do produkcji akumulatorów litowo-jonowych. Firma wdraża swoją technologię we współpracy z kilkoma producentami samochodów (Daimler, Stellantis).
Baterie półprzewodnikowe to obecnie jedna z najbardziej obiecujących technologii w dziedzinie mobilności elektrycznej. Decydującą różnicą jest zastosowanie elektrolitu wykonanego z materiału stałego zamiast powszechnie stosowanego elektrolitu ciekłego. Elektrolit jest potrzebny do transportu jonów między elektrodami podczas ładowania i rozładowywania akumulatora. Elektrolity stałe umożliwiają znacznie zoptymalizowane bezpieczeństwo baterii, a także zastosowanie nowych typów anod, takich jak anody litowo-metalowe. Oferują one prawie podwojoną gęstość energii w porównaniu do dzisiejszych ogniw litowo-jonowych. W rezultacie obiecują zwiększenie zasięgu przy jednoczesnym zapewnieniu krótkich czasów ładowania.
Pierwsze zastosowanie tej technologii ma nastąpić w ciągu najbliższych pięciu lat – w małych seriach, w ograniczonej liczbie pojazdów. – Jako przedstawiciele Factorial Energy z zadowoleniem oczekujemy na współpracę z Mercedes-Benz, pionierem motoryzacji – powiedziała Siyu Huang, współzałożycielka i dyrektor generalny Factorial Energy. Celem jest wspólne kontynuowanie prac nad rozwojem naszej ekologicznej, wydajnej i bezpiecznej techniki akumulatorów z elektrolitem stałym i ich zastosowaniem w samochodach.
Źródło: factorialenergy.com, media.daimler.com, stellantis.com
Zaprenumeruj Magazyn Fotowoltaika