Firma ElevenEs zakończyła 2-letni program rozwojowy i stworzyła prototyp największego ogniwa bateryjnego w Europie. Dostawy do klientów mają się rozpocząć w I kwartale 2023 r.
Pierwsze i największe w Europie pełnowymiarowe ogniwo baterii LFP (litowo-żelazowo-fosforanowej) zostało opracowane przez ElevenEs. Pierwsze partie baterii będą dostarczone klientom do testów do końca marca 2023 r.
Technologia LFP, która według BloombergNEF w 2022 r. osiągnie 40 proc. udziału w globalnym rynku baterii, charakteryzuje się większym bezpieczeństwem użytkowania, jest tańsza w produkcji oraz jest bardziej przyjazna środowisku (ogniwa nie zawierają niklu ani kobaltu). Ponadto akumulatory LFP działają dwa razy dłużej niż najpopularniejsze konkurencyjne technologie. W ostatnich miesiącach wiodący producenci samochodów, tacy jak Tesla, Volkswagen, BMW, Mercedes oraz Ford, wprowadzają już ogniwa LFP w oferowanych modelach.
ElevenEs to przemysłowy spin-off grupy Al Pack, międzynarodowego lidera w dziedzinie obróbki aluminium, mającego blisko 30 lat doświadczenia w zakresie precyzyjnej obróbki aluminium, kluczowego elementu produkcji elektrod, które stanowią aktywną część baterii LFP.
Laboratorium i centrum badawczo-rozwojowe firmy działa od czerwca 2021 r., a pierwszy zakład produkcyjny zostanie ukończony już w styczniu 2023 r. Z kolei pierwszy etap produkcji w skali giga (8 GWh), o zdolności dostarczania baterii dla 200 tys. samochodów rocznie, spodziewany jest do końca 2025 r. Dalszy plan ekspansji firmy ma zostać ogłoszony wkrótce.
Pomimo zwiększonej liczby startupów ogłaszających plany rozwoju rynek baterii w Europie jest ciągle mało rozwinięty. Dla firm, które są mocno zaawansowane w rozwoju produktu, takich jak ElevenEs, szybki wzrost będzie wynikiem koncentracji na doskonaleniu produktu i właściwie realizowanej strategii industrializacji. Zapotrzebowanie Europy na baterie ciągle rośnie, więc niezawodność i osiągnięcie znaczącej pozycji przez europejskich producentów staje się koniecznością.
Źródło: ElevenEs