Energia odnawialna jest niezbędna dla zrównoważonej logistyki. Kluczowe znaczenie ma wykorzystanie energii odnawialnej do promowania postępu i rozwoju. Branża logistyczna tak jak wszystkie inne ma obowiązek chronić środowisko. W ramach celu, jakim jest stworzenie bardziej zrównoważonych rozwiązań w zakresie łańcucha dostaw, firma Kuehne+Nagel ogranicza emisje CO2 w Holandii dzięki fotowoltaice instalowanej na dachach ciężarówek.
Tylko w jednym pojeździe moduły fotowoltaiczne zmniejszają zużycie paliwa nawet o 1200 l rocznie. Zmniejsza to całkowite zużycie paliwa przez samochód ciężarowy nawet o 6%, obniżając emisję CO2 na samochód ciężarowy o 3,8 t w ciągu roku. Tradycyjnie ciężarówki zużywają duże ilości energii elektrycznej, która jest generowana przez alternator. Fotowoltaika zasilająca ciężarówki energią słoneczną podczas jazdy zmniejsza obciążenie silnika, co wpływa na zmniejszenie zużycia paliwa.
Zintegrowany system zarządzania energią słoneczną umożliwia również ładowanie urządzeń elektrycznych, takich jak telefony i komputery, oraz zasilanie klimatyzacji (AC) w kabinie ciężarówki. Z systemu korzysta także winda – podnośnik, który jest używany do załadunku i rozładunku towarów. Dodatkowo kierowca ma możliwość monitorowania ilości energii słonecznej dostarczanej do pojazdu przez moduły fotowoltaiczne oraz zużycie energii przez urządzenia pokładowe. W miesiącach letnich, kiedy dni słonecznych jest najwięcej, zużycie paliwa jest najniższe.
René van den Akker, dyrektor krajowy Kuehne+Nagel Road Logistics Benelux, mówi: – Jako wiodący dostawca usług logistycznych koncentrujemy się na opracowywaniu rozwiązań, które dekarbonizują naszą branżę i tworzą zrównoważone łańcuchy dostaw. Stosując innowacje techniczne, możemy przyczynić się do wspierania zdrowszego środowiska. Technologia słoneczna zastosowana w ciężarówkach Kuehne+Nagel została opracowana przez IM Efficiency, firmę z siedzibą w Holandii, wdrażającą innowacje w dziedzinie energii słonecznej dla pojazdów.
Martijn Ildiz, dyrektor generalny IM Efficiency mówi: W IM Efficiency z dumą wspieramy zaangażowanie Kuehne+Nagel w inicjatywę Science Based Target na rzecz redukcji emisji CO2. Dostarczając zrównoważone rozwiązanie zmniejszające zużycie paliwa przez ciężarówki dzięki SolarOnTop, wspieramy przejście na w pełni zrównoważony transport drogowy w przyszłości.
SolarOnTop to technologiczne ulepszenie dla naczepy i przyczepy polegające na zamontowaniu instalacji fotowoltaicznej. Jest to rozwiązanie modernizacyjne, instalowane bezpośrednio w pojeździe. Procedura instalacji SolarOnTop jest prosta i nieinwazyjna. Obecne okablowanie elektryczne ciężarówki i naczepy pozostaje nienaruszone. SolarOnTop jest kompatybilny ze wszystkimi typami głównych producentów samochodów ciężarowych i przyczep. Zachowana jest wzajemna elastyczność połączeń pojazdów. Jeśli SolarOnTop zostanie wyłączony, pojazdy działają w trybie fabrycznym. Oszczędność paliwa i kosztów zaczyna się w momencie włączenia systemu fotowoltaicznego SolarOnTop.
Elektryczność jest bardzo ważnym aspektem działania współczesnych ciężarówek. Pojazdy ciężarowe zużywają duże ilości energii elektrycznej, która jest generowana przez alternator. Jest to bardzo nieefektywny proces wytwarzania energii elektrycznej. Dzięki tej technologii naczepy i przyczepy te stają się mobilnymi parkami słonecznymi, redukując więcej kosztów i emisji CO2 niż instalacja fotowoltaiczna podłączona do sieci. Istnieje jasne uzasadnienie biznesowe ku temu, aby wdrożyć SolarOnTop we flocie pojazdów: okres progu rentowności wynosi mniej niż trzy lata, a system ten jest rozwiązaniem znacznie zmniejszającym zużycie paliwa.
Źródła: Kuehne+Nagel, IM Efficiency
Zaprenumeruj Magazyn Fotowoltaika