Akumulator LIONTRON® LiFePO4 to odpowiedni zamiennik akumulatora ołowiowego wyposażony we wszystkie zalety technologii fosforanu litowo-żelazowego. Technologia litowo-żelazowo-fosforanowa gwarantuje maksymalne bezpieczeństwo i długie użytkowanie, nawet przy regularnym głębokim rozładowaniu. Zapewnia ona długi cykl życia, co czyni ten akumulator idealnym akumulatorem trakcyjnym. Ze względu na absolutnie użyteczną pojemność w praktyce zastępuje akumulatory kwasowo-ołowiowe o dwukrotnie większej pojemności, pomimo niezwykle lekkiej konstrukcji.
Akumulatory LIONTRON® LiFePO4 w porównaniu do akumulatorów ołowiowych są znacznie bardziej praktyczne. Regularne głębokie rozładowanie powyżej 50% nie jest zalecane dla akumulatorów kwasowo-ołowiowych, ponieważ liczba możliwych cykli pracy spada wykładniczo. Bateria litowa może być regularnie rozładowywana do 90% bez żadnych problemów, bez utraty liczby cykli ładowanie-rozładowanie. Bateria litowa 100 Ah może zwykle zastąpić baterię ołowiową 200 Ah. Akumulatory kwasowo-ołowiowe tracą znaczną pojemność po maksymalnie 800 cyklach ładowania-rozładowania. Akumulator LiFePO4 bez problemu radzi sobie z 3000 cykli pracy, a także zapewnia dobrą wydajność przez kolejne 7000 cykli. Oznacza to, że bateria litowa LIONTRON® wytrzymuje co najmniej tak długo, jak trzy akumulatory ołowiowe, nawet przy intensywnym użytkowaniu.
Pod względem wagi bateria litowa jest zdecydowanie lżejsza niż bateria ołowiowa. Typowy akumulator kwasowo-ołowiowy 100 Ah waży około 32 kg. Bateria litowa o tej samej pojemności waży zaledwie 14,5 kg. W ten sposób oszczędność wagi wynosi ponad 50%. Jeśli akumulator ołowiowy 200 Ah zostanie zastąpiony akumulatorem litowym 100 Ah, oszczędność wagi ponownie się podwaja.
Akumulator LIONTRON® LiFePO4 posiada modułową, trwałą konstrukcję. Obudowa nie jest klejona, po odkręceniu czterech śrub można ją szybko i łatwo otworzyć w celach serwisowych. Poszczególne elementy, takie jak ogniwa, system zarządzania baterią BMS (ang. Battery Management System) odpowiedzialny za jej zaawansowane monitorowanie i zarządzanie oraz moduł Bluetooth nie są lutowane, lecz przykręcane. W razie potrzeby wadliwe elementy można wymienić bez użycia specjalnych narzędzi. Elementy funkcjonalne, takie jak obudowa i konstrukcja wsporcza, służą dalej. To oszczędza zasoby. Maksymalna żywotność urządzenia to ponad 3000 cykli ładowania-rozładowania.
Aby zapewnić użytkownikom żywotność urządzenia znacznie wykraczającą poza okres gwarancyjny, producent dobrowolnie zobowiązał się do przechowywania każdej części zamiennej przez co najmniej 10 kolejnych lat po zakończeniu produkcji. Oznacza to, że opłacalne naprawy są możliwe również po okresie gwarancyjnym. Pełna gwarancja producenta trwa 5 lat.
W przeciwieństwie do innych technologii litowych, do produkcji ogniw nie stosuje się kobaltu, niklu, kadmu ani innych szkodliwych dla środowiska metali ciężkich. Zwłaszcza jeśli chodzi o recykling, technologia fosforanu litowo-żelazowego zdobywa punkty w porównaniu z innymi kombinacjami materiałów. Wszystkie użyte metale można poddać recyklingowi w 100%, a żadne toksyczne metale ciężkie nie są emitowane do środowiska.
Zintegrowany system zarządzania BMS wbudowany w każdą baterię zapewnia jej ochronę przed niewłaściwym użyciem. Przykładowo system ten wyłącza akumulator w przypadku zbyt niskiego lub zbyt wysokiego napięcia i automatycznie włącza go ponownie, gdy tylko problem zostanie rozwiązany. Dzięki zintegrowanemu interfejsowi Bluetooth stan baterii można wygodnie monitorować w dowolnym momencie za pomocą smartfona lub tabletu (Android lub Apple iOS). Akumulatory litowe są tańsze niż akumulatory kwasowo-ołowiowe, jeśli rozpatruje się koszty w okresie użytkowania.
Wersja LIONTRON® LX Arctic to pierwszy akumulator LiFePO4, który może być używany bez żadnych problemów nawet w arktycznych temperaturach, aż do -30 °C. Inne baterie litowe zwykle przestają działać w temperaturze 0 °C. LX Arctic idealnie nadaje się do przyczep kempingowych, a także przyczep transportowych wymagających własnego zasilania i kamperów. Możliwy jest montaż akumulatora w nieogrzewanej części pojazdu. Arctic Upgrade można bez problemu doposażyć. Zakupione już akumulatory LIONTRON z serii LX Arctic można również konwertować w zależności od potrzeb.
System Arctic składa się z dwóch energooszczędnych elementów grzejnych, które są w pełni automatycznie sterowane przez system zarządzania akumulatorem (BMS), który wykorzystuje prąd ładowania do utrzymania temperatury ogniwa powyżej zera, aby umożliwić korzystanie z akumulatora nawet w ekstremalnych warunkach.
Źródło: LIONTRON GmbH & Co. KG
Zaprenumeruj Magazyn Fotowoltaika